اخبار و مقالات

لوازم آشپزخانه و بهترین مدل چیدمان آشپزخانه

لوازم آشپزخانه و بهترین مدل چیدمان آشپزخانه

بهترین چیدمان آشپزخانه، چیدمان استاندارد آشپزخانه، چیدمان اصولی آشپزخانه، بهترین نوع چینش لوازم آشپزخانه، اصول چینش و دکوراسیون آشپزخانه، بهترین آشپزخانه و…

تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره شد، تعدادی از بیشمار عناوینی است که در بستر فضای مجازی در خصوص نحوه چینش و چیدمان آشپزخانه و لوازم درون است. جالب اینجاست بدانید که در خیلی از مطالبی که به دکوراسیون آشپزخانه و لوازم آشپزخانه پرداخته می‌شود، اصل اساسی و مهمی که در چینش هر آشپزخانه نقشی کلیدی دارد فراموش می‌شود، یعنی سلیقه افراد.
بدون هر گونه اغراق یا بزرگنمایی می‌توان گفت، بهترین چیدمان آشپزخانه و بهترین شیوه چینش لوازم آشپزخانه همانی است که شما دوست دارید. بهترین دکوراسیون آشپزخانه همان است که شما با توجه به لوازم آشپزخانه خود نسبت به چینش آن‌ها اقدام می‌کنید.

بهترین چیدمان آشپزخانه

انواع مدل چیدمان آشپزخانه

مدل خطی چیدمان آشپزخانه

مدل L یا U شکل چیدمان آشپزخانه

مدل جزیره‌ای چیدمان آشپزخانه

مدل راهرویی چیدمان آشپزخانه

بهترین چیدمان آشپزخانه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که معیار چنین استاندارهایی برای چیدمان آشپزخانه چیست؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این بهترین‌ها و بدترین‌ها را چه کسانی تعریف می‌کنند؟ آیا چنین استانداردهایی برای آشپزخانه عروس نیز کاربرد دارد؟ و ده‌ها آیا و اما دیگر.
بدون شک در هر جامعه و به طبع، در هر خانواده‌ای، عوامل بسیاری وجود دارند که در چینش فضا و محیط زندگی اثرگذار هستند. قطعاً این عوامل بر چینش لوازم آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون آشپزخانه نیز تأثیر مستقیم خواهند داشت. عواملی مثل، فرهنگ خانواده، باورهای مذهبی خانواده، باورهای اجتماعی خانواده، باورهای معیشتی خانواده، مدل آشپزخانه، لوازم آشپزخانه و…

لوازم آشپزخانه و بهترین مدل چیدمان آشپزخانه

بسیاری از معیارها و استاندارهایی که برای دکوراسیون آشپزخانه و یا چیدمان آشپزخانه ارائه می‌شود بر اساس معیارهایی کاملاً شخصی است و برخی دیگر بر اساس معیارهای تجاری است و برخی نیز بر اساس معیارها و استاندارهای ایمنی است.
دلیل ارائه چنین معیارها و استاندارهایی هر چه که باشد، فارغ از رعایت برخی نکات ایمنی در چینش وسایل گازسوز و برقی، مهم این است که شما با چه نوع چینشی راحت هستید. مهم سلیقه و رضایت خاطر شماست.
با تمامی نکاتی که بیان شد، برخی ویژگی‌ها و نکات وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند جلوه بصری زیباتری برای فضای آشپزخانه و نیز راحتی استفاده از لوازم آشپزخانه را به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم برخی نکات را بیان کنیم تا در صورت تمایل و بر اساس نیاز و سلیقه خود از آن‌ها در چیدمان آشپزخانه بهره ببرید.

در این بین فروشگاه لوازم خانگی و سرویس آشپزخانه هومیکسوم مقاله ای دیگر در خصوص آشپزخانه مدرن در اختیار شما علاقه مندان قرار می دهد.

آشپزخانه مدرن در جهیزیه عروس

انواع مدل چیدمان آشپزخانه

زمانی که قصد چینش و چیدمان آشپزخانه خود را دارید، توجه به اینکه دکوراسیون مورد نظر برای آشپزخانه عروس است یا برای افرادی است که سال‌ها از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد می‌تواند تفاوت‌هایی را ایجاد کند. به عنوان مثال در آشپزخانه عروس ممکن است نوعروسان مایل باشند تا بیشتر لوازم آشپزخانه، حتی اگر استفاده زیادی نداشته باشند را در هنگام چینش وسایل مورد استفاده قرار دهند. اما طبیعتاً کد بانوانی که سال‌ها از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد، معمولاً در هنگام چیدمان آشپزخانه، لوازمی که بیشترین استفاده را دارند مورد توجه قرار می‌دهند.
فارغ از اینکه آشپزخانه، آشپزخانه عروس باشد و یا غیر از آن، در چیدمان لوازم این نکته بسیار حائز اهمیت است که قصد داشته باشید چه مدل چینشی را برای آشپزخانه در نظر بگیرید. ذکر این نکته ضروری است که میزان فضای آشپزخانه بالاترین اهمیت را در نوع مدل چینش آشپزخانه دارد.
اما مدل چیدمان آشپزخانه هر چه که باشد، مهم این است که لوازم آشپزخانه به گونه‌ای چینش شوند که :

• تردد در آشپزخانه به راحتی امکان پذیر باشد
• در چینش لوازم گازسوز و برقی نکات ایمنی به طور کامل رعایت شود
• فضای اصلی آشپزخانه به لوازمی اختصاص داده شود که بیشترین کاربرد را دارند
• دسترسی به تمام لوازم آشپزخانه به راحتی امکان پذیر باشد

در ادامه و به صورت مختصر به معرفی برخی از مرسوم‌ترین مدل‌های چینش لوازم آشپزخانه خواهیم پرداخت.

چیدمان آشپزخانه خطی

مدل خطی چیدمان آشپزخانه

در آشپزخانه‌هایی که دارای مساحت کوچکی هستند، بهترین گزینه برای چیدمان آشپزخانه می‌تواند مدل خطی باشد. در این مدل تمامی لوازم آشپزخانه در یک راستا قرار می‌گیرند. در مدل خطی معمولاً یک اُپِن برای آشپزخانه در نظر می‌گیرند تا به عنوان پیشخوان بتوان از آن استفاده نمود.
در مدل خطی که به آن مدل تک دیوار نیز گفته می‌شود، در هنگام طراحی کابینت و پیشخوان باید با دقت نسبت به طراحی فضای مناسب برای فر، سینک و یخچال توجه گردد.

مدل چیدمان آشپزخانه L یا U

مدل L یا U شکل چیدمان آشپزخانه

بر خلاف مدل خطی که مناسب آشپزخانه‌های کوچک است، مدل L یا U شکل مناسب چینش آشپزخانه‌هایی است که دارای فضای بزرگی هستند. در این مدل، نحوه نصب کابینت و نیز چینش لوازم آشپزخانه به صورت دو طرفه (L شکل) و یا سه طرفه (U شکل) می‌باشد.

مدل چیدمان آشپزخانه L یا U

در چنین مدل‌هایی حتی ممکن است تنها یک یا دو دیوار وجود داشته باشد، اما به دلیل بزرگ بودن فضا، می‌توان کابینت‌ها، لوازم آشپزخانه و پیشخوان را به شکل L یا U چینش نمود.

مدل چیدمان آشپزخانه جزیره ای

مدل جزیره‌ای چیدمان آشپزخانه

این مدل نیز مشابه مدل L یا U شکل، مناسب آشپزخانه‌هایی است که دارای فضای بزرگی هستند. در این آشپزخانه‌ها نوع جزیره بر اساس سلیقه افراد می‌باشد. برخی‌ها مایل هستند جزیره آن‌ها پیشخوان باشد، برخی‌ها ممکن است سینک یا گاز را جزیره کنند و برخی‌های دیگر ممکن است یک میز تزیینی را قرار دهند.
دلیل اینکه به چنین آشپزخانه‌هایی جزیره‌ای می‌گویند این است که در وسط آشپزخانه یک پیشخوان، سینک، گاز، میز و… قرار می‌دهند.
البته برخی از مدل‌های آشپزخانه نیز وجود دارند که به آن‌ها شبه جزیره‌ای می‌گویند. در این مدل آشپزخانه، جزیره در وسط نمی‌باشد و معمولاً در بخشی از آشپزخانه تعبیه می‌گردد.

مدل چیدمان آشپزخانه راهرویی

مدل راهرویی چیدمان آشپزخانه

مدل راهرویی را شاید بتوان قرینه مدل خطی دانست. به این صورت که در مدل خطی تمامی لوازم آشپزخانه در یک سمت قرار می‌گرفتند، اما در مدل راهرویی به دلیل برخورداری از فضایی بیشتر، در دو طرف لوازم آشپزخانه قرار می‌گیرند. به صورتی که پس از چیدمان آشپزخانه، یک راهرو برای تردد ایجاد می‌گردد.
مدل راهرویی متداول‌ترین شیوه چیدمان یا دکوراسیون آشپزخانه به حساب می‌آید. به این صورت که عمدتاً لباس‌شویی، ظرف‌شویی، سینک و اجاق گاز در یک سمت و در سمت مقابل یخچال قرار می‌گیرد.

به عنوان نکته پایانی نیاز به یادآوری است که مدل‌های معرفی شده در این مقاله، مدل‌های مرسوم هستند و مدل‌های دیگری نیز وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که بهترین مدل چیدمان آشپزخانه، مدلی است که متناسب با فضای آشپزخانه و نیز لوازم آشپزخانه شما باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *