اخبار و مقالات

مدل‌های سطل زباله در لوازم خانگی

سطل زباله

سطل زباله، سطل آشغال، زباله‌دان، آشغال‌دانی و موارد دیگری از چنین عناوینی را بارها یا شنیده‌ایم و یا خود به کار بردیم. سطل زباله محفظه‌ای است که درون آن زباله ریخته می‌شود و در نوع عمومی آن، از جنس پلاستیک و یا فلزی ساخته می‌شود.

چرا گفتیم در نوع عمومی؟

کاربرد سطل زباله

مدل‌های سطل زباله در لوازم خانگی

سطل زباله معمولی

سطل زباله با درب متحرک

سطل زباله پدالی

سطل زباله آویز

سطل زباله سبدی

 

 

چرا گفتیم در نوع عمومی؟

به این دلیل که اگر جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید، با انواع و اقسام سطل زباله، از جنس‌های های مختلف گرفته تا مدل‌های مختلف روبرو خواهید شد. منظور از مدل‌های مختلف، نوع کاربری آن‌هاست. مثل سطل پدالی، سطل اداری، سطل با درب متحرک و…
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سطل‌های زباله هوشمند نیز روانه بازار شده‌اند. هوشمند از این منظر که با نزدیک کردن دست به سمت سطل، درب سطل باز می‌شود. قابلیت کنترل از راه دور دارند، قابلیت اتصال به شبکه اینترنت دارند، دارای آلارم های متفاوت هستند و…

 

سطل زباله

این روزها برخی‌ها به فراخور نوع دکوراسیون منزل و لوازم خانگی خود، نسبت به تهیه سطل زباله اقدام می‌کنند. از سطل‌های ساده پلاستیکی گرفته تا سطل‌های سیلیکونی، فلزی، پارچه‌ای، سنگی و …

جالب این است که بدانید، حتی سطل‌های زباله هم به گزینه‌ای برای فخرفروشی و خودنمایی تبدیل شده است!

اما جدای از تمامی این مسائل، وجود سطل زباله مناسب در میان لوازم خانگی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. حتی بسیاری از کارشناسان بر این مسئله توصیه دارند که برای هر نوع از زباله‌های خود، سطلی جداگانه در نظر بگیرید. یعنی اینکه هر یک از زباله‌های خشک و تر را به صورت جداگانه و در سطل‌هایی جدا بریزید.

 

 

کاربرد سطل زباله

اگر بخواهیم اشاره‌ای کوتاه به کاربردهای سطل زباله داشته باشیم، شاید بتوان چند ده مورد گوناگون را نام برد که برای هر یک نیز نیاز است سطلی متناسب با نوع زباله‌هایی که قرار است در آن‌ها ریخته شود را انتخاب کرد. مثلاً برای زباله‌های خانگی حتی می‌توان از سطل زباله ساده نیز استفاده کرد. اما قطعاً برای زباله‌های پزشکی می‌بایست از سطل‌هایی مخصوص استفاده شود.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان انواع سطل‌های زباله را با توجه به نوع کاربرد آن‌ها، به صورت زیر عنوان کرد:

• سطل‌های زباله خانگی
• سطل‌های زباله آپارتمانی
• سطل‌های زباله اداری
• سطل‌های زباله شهری
• سطل‌های زباله صنعتی یا تجاری
• سطل‌های زباله پزشکی
• سطل‌های زباله یکبار مصرف
• سطل‌های زباله دکوری (تزئینی)
• و…

لازم به ذکر است هریک از انواع سطل‌های که به آن‌ها اشاره شد، خود دارای انواع مختلفی می‌باشند که با توجه به نیاز و نوع مصرف، می‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد. برای مثال در خصوص سطل‌های زباله خانگی، از سطل زباله آشپزخانه گرفته وجود دارد تا سطل‌های پارچه‌ای، کاغذی، سیلیکونی و … که با توجه به نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف ما در این بخش تنها ارائه فهرستی از رایج‌ترین انواع سطل‌های زباله بود.
در اینجا منظور از سطل، همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، محفظه‌ای است که زباله‌ها درون آن ریخته می‌شود.

 

 

مدل‌های سطل زباله در لوازم خانگی

همان‌طور که اشاره شد، وجود سطل زباله در میان لوازم خانگی، خواه سطلی ساده و پلاستیکی باشد و خواه سطل زباله‌ای هوشمند، کاملاً ضروری و واجب است. خیلی مواقع ممکن است نیاز باشد تا برای هر یک از بخش‌های مختلف منزل، از سطل‌های زباله متفاوتی استفاده کنیم. قطعاً نوع سطل زباله‌ای که در سرویس‌های بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت از نوع سطل‌هایی است که در آشپزخانه قرار داده می‌شود.
همچنین سطل‌هایی که برای اتاق کودک و یا اتاق‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود نیز قطعاً متفاوت از سطل‌هایی است که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم در یک دسته‌بندی کلی، رایج‌ترین انواع سطل‌های زباله خانگی را نام ببریم، می‌توان به چندین نمونه پرکاربرد اشاره نمود. قبل از پرداختن به مدل‌های مرسوم و رایج از سطل‌های زباله خانگی، باید این را عرض کنیم که منظور از رایج‌ترین سطل‌ها، سطل‌هایی است که در میان اکثر قریب به اتفاق منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

برای مشاهده انواع سطل زباله اورانوس، به لینک رو به رو مراجعه کنید. سطل زباله اورانوس

 

 

سطل زباله معمولی

این مدل از سطل زباله سطلی ساده است که بیشتر مورد استفاده در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یا حمام می‌باشد. این مدل از سطل‌های زباله، هم در نوع درب دار وجود دارند و هم در نوع بدون درب. سطل‌های معمولی مشابه سایر سطل‌های زباله، در اندازه‌های مختلف عرضع می شوند.
در صورت استفاده از این گونه سطل‌ها در آشپزخانه، بهتر است از نوع درب دار استفاده شود و از نوع بدون درب تنها برای زباله‌های خشک استفاده نمود. تقریباً می‌توان گفت استفاده از این نوع سطل‌های زباله رو به کاهش است.

 

 

سطل زباله

 

 

سطل زباله با درب متحرک

در قسمت بالای این مدل از سطل‌های زباله، درپوش‌هایی به صورت متحرک وجود دارد که با اندک فشاری می‌توان زباله را در داخل سطل ریخت. چنین سطل‌هایی بیشتر مناسب زباله‌های خشک است، و چنانچه زباله‌های دیگر در آن‌ها ریخته شود، ممکن است به دلیل وجود شیار در اطراف درپوش، بوی نامطبوع زباله‌ها به مشام برسد و همین امر باعث بروز مشکلاتی گردد. این مدل سطل زباله را می‌توان به عنوان سطل اداری و خانگی نیز مورد استفاده قرار داد.

 

 

سطل زباله

 

 

سطل زباله پدالی

سطل پدالی را می‌توان یکی از انواع سطل‌های پرکاربرد به حساب آورد که هم در منزل و به عنوان بخشی از لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم می‌توان از آن به عنوان سطل اداری نیز استفاده نمود. این سطل‌ها به دلیل نوع ساختاری که دارند، هم می‌تواند به عنوان سطل زباله تر و هم خشک مورد استفاده قرار بگیرد.
در سطل پدالی، بخشی شبیه به پدال در قسمت جلو و پایین آن وجود دارد که با فشار دادن آن در سطل باز می‌شود. یکی از دلایل پرکاربرد بودن سطل پدالی ، عدم تماس دست با سطل می‌باشد. این مدل از سطل‌های زباله، با توجه به اندازه آن‌ها، برای مصارف گوناگون قابلیت استفاده دارند. سطل پدالی هم دارای انواع فلز و پلاستیکی می باشد.

 

 

سطل زباله

 

 

 

سطل زباله آویز

این مدل از سطل زباله که به آن سطل زباله چسبی نیز گفته می‌شود، به این گونه است که به بخشی از دیوار و یا کابینت آشپزخانه چسبیده می‌شود. معمولاً این سطل‌ها با توجه به نوع آن، دارای پایه، قاب و یا قلابی از جنس فلز یا پلاستیک هستند که وظیفه نگهداری سطل زباله را به عهده دارند. از آنجایی که این مدل از سطل به خاطر راحتی استفاده از آن به بخشی از کابینت یا دیوار وصل می‌شود، برخی‌ها به آن سطل زباله کابینتی یا سطل زباله دیواری نیز می‌گویند. این مدل از سطل‌های زباله در اشکال مختلف ساخته می‌شوند.
از سطل‌های آویز در مواردی هم می‌توان به عنوان سطل اداری استفاده کرد که در این صورت بیشتر روی دیوار و حتی درون آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

سطل زباله

 

 

سطل زباله سبدی

سطل زباله سبدی مدلی از سطل‌های زباله است که تنها مختص زباله‌های خشک و نسبتاً درشت می‌باشد. همان‌طور که از عنوانش پیداست، این مدل از سطل‌ها، به صورت سبد هستند. سطل زباله سبدی از نظر نوع مواد به کار رفته در ساخت آن متفاوت است. سطل زباله سبدی از نظر مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها دارای مدل های فلزی، سیمی، پلاستیکی، حصیری، چوبی و حتی پارچه‌ای نیز هستند.
موارد استفاده این مدل از سطل‌ زباله ، بیشتر در مکان‌هایی مثل، اتاق خواب، اتاق کار، زیر میز و… می‌باشد. چنین مدل سطل‌های زباله‌ای را می‌توان به عنوان سطل اداری نیز مورد استفاده قرار داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.