اخبار و مقالات

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ بخش دوم

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ بخش دوم

در بخش اول از مقاله چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ ما به بررسی 4 مرحله از مراحل شش‌گانه نظافت آشپزخانه و داشتن یک آشپزخانه تمیز پرداختیم که عبارت بودن از :

ساماندهی آشپزخانه

راه تنفس آشپزخانه را باز کنید

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

تمیز کردن یخچال و فریزر

اما در این بخش به عنوان بخش دوم، قصد داریم تا مراحل پنجم و ششم را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

از بین بردن چربی ها

شیوه تمیز کردن هود

شیوه تمیز کردن اجاق گاز

شیوه تمیز کردن ماکروویو

تمیز کردن سینک و شیرآلات

 اگر هنوز قسمت اول محتوای نظافت آشپزخانه ما را نخوانده اید

به شما پیشنهاد میکنم که سری به این مقاله بزنید

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ بخش اول

از بین بردن چربی‌ها

مرحله پنجم از نظافت آشپزخانه و خلق آشپزخانه تمیز، زدودن هر گونه چربی از روی وسایل و لوازم آشپزخانه است. زمانی که قصد داریم تا چربی‌های موجود در آشپزخانه را از بین ببریم، باید به سراغ 3 مورد از لوازم آشپزخانه برویم که عامل اصلی ایجاد چربی در سطوح و لوازم آشپزخانه هستند :

• هود
• اجاق گاز
• ماکروویو

نظافت آشپزخانه

شیوه تمیز کردن هود

زمانی که صحبت از تمیز کردن هود می‌شود، متأسفانه برخی‌ها به دلیل تنبلی تنها به نظافت بدنه اکتفا می‌کنند. این در حالی است که علاوه بر بدنه، فیلترهای هود نیز بایستی هر چند وقت یکبار و با توجه به میزان استفاده از هود، به طور کامل نظافت شود تا علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، کارایی آن را نیز بالا ببریم. عدم توجه به این مسئله، طبیعتاً می‌تواند تمامی زحمات شما را برای نظافت آشپزخانه هدر دهد.

• تمیز کردن بدنه هود

برای این امر نیاز است با یک پارچه‌ی نرم و با استفاده از مایع‌های پاک‌کننده مثل گاز پاک‌کن یا شیشه پاک‌کن بدنه را تمیز کنیم. در هنگام تمیز کردن بدنه هود، چنانچه صفحه تنظیمات غیر دیجیتال می‌باشد، بسیار مراقب باشید که رطوبت به دکمه‌های آن نرسد. همچنین مراقب باشید که روی بدنه خط و خش نیفتد.

• تمیز کردن فیلترهای هود 

برخی افراد برای تمیز کردن فیلترهای هود از پمپ باد استفاده می‌کنند که این ممکن است آسیب‌هایی را به آن وارد کند. بهترین روشن برای نظافت فیلترها استفاده از محلول آب و مایع دستشویی (مایع ظرف‌شویی) رقیق می‌باشد. به این صورت که محلول را بر روی فیلترها بریزید و سپس با یک مسواک و یا فرچه‌های کوچک به آرامی فیلترها را بشویید و سپس با آب تمیز آن‌ها را آب بکشید و پس از شستشو آن را در محلی قرار دهید تا خشک شوند و پس از خشک شدن درون هود قرار دهید.

نظافت آشپزخانه

شیوه تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن اجاق گاز به عنوان بخشی از نظافت آشپزخانه و داشتن آشپزخانه و لوازم آشپزخانه تمیز، به این بستگی دارد که اجاق گاز معمولی باشد و یا دارای فر. ما بنا را بر این می‌گذاریم که اجاق گاز شما دارای فر نیز می‌باشد، بر این اساس مراحل تمیز کردن اجاق گاز دارای سه بخش است. اما چنانچه اجاق گاز شما دارای فر نمی‌باشد، تنها بخش اول را انجام دهید و 2 بخش دیگر ( فر و گرم‌کن ) را نادیده بگیرید.

• تمیز کردن سطح اجاق گاز

تمیز کردن سطح گاز شامل 2 قسمت است، قسمت اول، صفحه گاز و قسمت دوم شعله‌ها و گره‌های اجاق می‌باشد. برای تمیز کردن صفحه گاز می‌توانید از اسفنج نرم و گاز پاک‌کن استفاده نمایید.
اما برای نظافت صحیح قسمت دوم سطح گاز، یعنی شعله‌ها و گره‌ها ، نیاز است ظرفی که حاوی آب گرم و مایع شستشو (دستشویی یا ظرف‌شویی) می‌باشد را آماده نمایید و شعله‌ها و گره‌ها را به مدت 30 تا 45 دقیقه درون آن قرار دهید. پس از این مدت آن‌ها را از محلول آب گرم بیرون آورده با یک اسفنج کاملاً تمیز کنید و سپس آن‌ها را آب کشید و پس از خشک شدن کامل، مجدد سر جای خود قرار دهید.

• تمیز کردن فر اجاق گاز

برای این امر چنانچه سینی فر و توری‌ها دارای چربی زیادی می‌باشند، نیاز است همانند شعله‌ها و گره‌های اجاق با آن‌ها رفتار شود. اما چنانچه چربی زیادی ندارند، می‌توانید ابتدا با یک اسفنج و مایع شستشو (دستشویی یا ظرف‌شویی) آن‌ها را تمیز و سپس آب بکشید.
سپس درون محیط فر (دیواره‌ها، سقف و کف) را یکبار با محلول آب گرم و مایع و یک اسفنج تمیز کنید و در بار دوم با یک اسفنج خشک محلول آب و مایع را کامل پاک‌کنید.

• تمیز کردن گرم‌کن اجاق گاز

این بخش مختص اجاق گازهای فر است. در بخش پایین اجاق گاز فر قسمتی وجود دارد که به عنوان گرم‌کن ( عمدتاً برای نان و موارد مشابه ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تمیز کردن این بخش نیاز است تا سینی کف فر را بردارید و نسبت به نظافت آن اقدام کنید. در این مرحله مراقب شعله پایینی فر باشید که آسیبی نبیند.

نظافت آشپزخانه

شیوه تمیز کردن ماکروویو

ماکروویو یکی دیگر از لوازم آشپزخانه است که محل جمع شدن چربی‌ها به شمار می‌آیند. اما طبیعتاً و با توجه نوع کارکرد این دستگاه‌ها، میزان چربی باقی مانده بر روی آن‌ها به مراتب کمتر از هود و اجاق گاز است.
تمیز کردن ماکروویو دارای 2 مرحله می‌باشد که در ادامه به صورت مختصر به آن‌ها خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که قبل از تمیز کردن آن، به طور کامل از قطع بودن برق آن مطمئن شوید و آن را از برق بکشید.

اگر به دنبال لوازم آشپزخانه یا سرویس آشپزخانه ایده آل خود می گردید 

به شما پیشنهاد می کنیم به قسمت محصولات فروشگاه اینترنتی هومیکسوم یک سری بزنید 

تا تجربه خرید لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه و سرویس آشپزخانه ای راحت را داشته باشید

• تمیز کردن درون ماکروویو

برای تمیز کردن درون دستگاه نیاز است تا محلولی حاوی یک فنجان آب و چند قاشق سرکه سفید یا آب‌لیمو را داخل کاسه‌ای ریخته و درون ماکروویو قرار دهید و آن را روشن کنید. صبر کنید تا محلول درون دستگاه به جوش آید، به گونه‌ای که شیشه ماکروویو بخار بگیرید. در این حالت دستگاه را خاموش کرده و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا دستگاه کاملاً سرد شود. سپس محلول را بیرون آورده و با یک اسفنج درون دستگاه را به طور کامل تمیز نمایید.

• تمیز کردن بدنه ماکروویو

پس از اینکه درون ماکروویو را کاملاً تمیز کردید، حالا نوبت به تمیز کردن بدنه آن می‌رسد. برای تمیز کردن بدنه می‌توان از شیشه پاک‌کن یا گاز پاک‌کن به همراه یک اسفنج یا پارچه‌ای نرم استفاده نمود. هنگام تمیز کردن بدنه ترجیحاً مایع پاک‌کننده را مستقیم به بدنه دستگاه نپاشید، بلکه مایع را بر روی اسفنج یا دستمال پاشیده و سپس بدنه را تمیز کنید.

نظافت آشپزخانه

تمیز کردن سینک و شیرآلات

تمیز کردن سینک، خروجی آب و شیرآلات، آخرین مرحله نظافت آشپزخانه و رسیدن خلق یک آشپزخانه تمیز است. این مرحله خود دارای 3 مرحله می‌باشد که در ادامه و به صورت مختصر به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

دقت داشته باشید در تمامی مراحلی که از سفیدکننده استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از آسیب به پوست دست دستکش استفاده نمایید. همچنین از آنجایی که مایعات سفیدکننده دارای بوی تند و نیز در برخی مواقع بخار هستند، پیشنهاد می‌شود در هنگام مصرف آن‌ها از ماسک استفاده کنید.

• تمیز کردن شیرآلات

شیرآلات ممکن است به دلیل مجاورت با آب و نیز پسماندهای غذایی، به مرور دچار رسوب و لک شوند. بر همین اساس نیاز است تا با مقداری مایع سفیدکننده و استفاده از یک فرچه (مسواک) نسبت به تمیز کردن کامل سطوح آن (بالا، پست، زیر و اطراف) اقدام کنید.

• تمیز کردن سینک

تمیز بودن سینک، نشانه ای از یک آشپزخانه تمیز می باشد. برای تمیز کردن سینک می‌توانید بر روی آن مایع سفیدکننده بریزید و همچنین کاسه آن را از محلول آب و مایع سفیدکننده پر کنید و پس از 3 تا 5 دقیقه، آن را خالی کنید و سریعاً شیر آب سرد را باز کرده و بگذارید حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه باز باشد. زیرا ممکن است مایع سفیدکننده به لوله‌های خروجی آب سینک آسیب برساند. دقت داشته باشید که از آب گرم به هیچ وجه برای محلول سفیدکننده استفاده نکنید.

پس از خالی کردن محلول درون کاسه سینک، با محلول آب و مایع شستشو (دستشویی یا ظرف‌شویی) و یک اسفنج تمامی سطح سینک را تمیز کنید.

• تمیز کردن اتصالات سینک

منظور از اتصالات سینک همان لوله‌های خروجی فاضلاب است که بین سینک و لوله فاضلاب قرار می‌گیرد. پس از مدتی و به دلیل اینکه پسماندهای غذایی در آن‌ها جمع می‌شود، بوی نامطبوعی را منتشر می‌کنند. در این شرایط نیاز است تا نسبت به تمیز کردن کامل آن‌ها اقدام کنید.

امیدواریم نکاتی که در این مقاله و مقاله پیشین ارائه شد، بتواند در نظافت آشپزخانه شما و به ارمغان آوردن آشپزخانه تمیز برای شما مفید واقع شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.