اخبار و مقالات

نظافت آشپزخانه با از بین بردن چربی‌ها بخش اول

یکی از بخش‌هایی که هنگام نظافت آشپزخانه زمان‌بر است و خیلی مواقع باعث می‌شود تا افراد از تمیز کردن آشپزخانه منصرف شوند، لوازم آشپزخانه و سطوحی است که چربی بر روی آن‌ها جمع شده است. قطعاً داشتن آشپزخانه تمیز بدون زدودن کامل چربی‌ها امری محال و غیر ممکن است.

 

زدودن چربی آشپزخانه در یک نگاه

نظافت آشپزخانه با تمیز کردن هود

4 نکته مهم در تمیز کردن هود برای داشتن آشپزخانه تمیز

  

ما پیش‌تر در 2 مقاله که لینک آن‌ها در ادامه آمده است، به بیان نکاتی پرداختیم که می‌توان با رعایت آن‌ها نسبت به نظافت آشپزخانه در 6 مرحله اقدام نمود.

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ – بخش اول

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ – بخش دوم

در مقالات مذکور یکی از مراحل شش‌گانه که به آن پرداخته شد، موضوع زدودن چربی از آشپزخانه بود و اشاره شد زمانی که قصد داریم تا چربی‌های موجود در آشپزخانه را از بین ببریم، باید به سراغ 3 مورد از لوازم آشپزخانه برویم که عامل اصلی ایجاد چربی در سطوح و لوازم آشپزخانه هستند :

• هود
• اجاق گاز
• ماکروویو

ما قصد داریم تا طی 2 مقاله، به بیان نکاتی در خصوص زدودن چربی‌ها از آشپزخانه و تحقق آشپزخانه تمیز بپردازیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه ادامه مطالب این بخش، نگاهی به مقالاتی که در بالا در خصوص نظافت آشپزخانه . لوازم آشپزخانه قرار داده شده است بیندازید.

 

 

زدودن چربی آشپزخانه در یک نگاه

قبل از اینکه بخواهیم به طور جداگانه به بیان نکاتی در خصوص نظافت آشپزخانه و زدودن چربی از روی هود، اجاق گاز، فِر و ماکروویو بپردازیم، قصد داریم در چند سطر و به صورت مختصر فرایند کلی زدودن چربی از آشپزخانه برای داشتن یک آشپزخانه تمیز را خدمت شما همراهان همیشگی هومیکسوم تشریح نماییم.
آماده کردن مخلوطی از جوش‌شیرین و نمک پودر با کمی آب می‌تواند برای پاک کردن روغن و چربی، مواد غذایی تازه ریخته شده روی اجاق، زدودن لکه‌های چربی داخل فر و شیشه آن بسیار مفید باشد. فقط دقت داشته باشید که میزان جوش‌شیرین و نمک پودر برای تهیه چنین محلولی باید مساوی باشد.
پس از آماده کردن محلول، برای پاک کردن سطوح و نقاط مورد نظر که دارای چربی هستند، یک دستمال نرم را به محلول آماده شده آغشته کنید و سپس روی سطوح بکشید.
خیلی مواقع ممکن است به دلیل اینکه چربی‌ها قدیمی‌تر است، اولاً با محلول گفته شده تمیز نگردد و ثانیاً نیاز به صرف زمان بیشتری باشد. برای زدودن چربی‌های قدیمی و سخت می‌توانید مقداری جوش‌شیرین را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی نقاط مورد نظر بمالید و پس از چند ساعت با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید.

 

 

نظافت آشپزخانه

 

 

نظافت آشپزخانه با تمیز کردن هود

همان‌طور که در مقالات پیشین اشاره گردید، در هنگام تمیز کردن هود متأسفانه برخی‌ها به دلیل تنبلی تنها به نظافت بدنه اکتفا می‌کنند. این در حالی است که علاوه بر بدنه، فیلترهای هود نیز بایستی هر چند وقت یکبار و با توجه به میزان استفاده از هود، به طور کامل نظافت شود تا علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، کارایی آن را نیز بالا ببریم.

 

در خصوص رنگ بندی آشپزخانه و ست کردن سرویس آشپزخانه اطلاعاتی دارید؟

فروشگاه لوازم خانگی هومیکسوم، در این خصوص مقاله ای را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

سرویس آشپزخانه و رنگ بندی آشپزخانه

 

تمیز کردن بدنه هود

هود آشپزخانه به دلیل نوع کارایی که دارد، چربی و روغن را به خود جذب می‌کند. با گذشت زمان و عدم نظافت به موقع هود، گرد و غبار روی این چربی‌ها می‌نشیند و همین امر باعث می‌شود تا تمیز کردن سطح هود با شوینده‌های معمولی به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل شود.
چنانچه چربی‌های روی بدنه هود تازه باشند، می‌توان با یک پارچه‌ی نرم و با استفاده از مایع‌های پاک‌کننده مثل گاز پاک‌کن یا شیشه پاک‌کن بدنه را تمیز کنیم.
اما چنانچه چربی‌ها سخت شده باشند، استفاده از روغن نباتی یا حتی روغن‌های معدنی برای تمیز کردن آن یک ترفند عالی است. به این صورت که کافی است چند قطره روغن را روی دستمال پارچه‌ای یا کاغذی ریخته و نقاطی که چربی‌های سخت قرار دارند را پاک کنید. سپس لازم است با استفاده از مایع‌های پاک‌کننده مثل گاز پاک‌کن یا شیشه پاک‌کن مجدد سطوح را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلترهای هود

در مقالات قبلی به این نکته اشاره شد که بهترین روش برای نظافت فیلترها استفاده از محلول آب و مایع دستشویی (مایع ظرف‌شویی) رقیق می‌باشد. به این صورت که محلول را بر روی فیلترها بریزید و سپس با یک مسواک و یا فرچه‌های کوچک به آرامی فیلترها را بشویید و سپس با آب تمیز آن‌ها را آب بکشید و پس از شستشو آن را در محلی قرار دهید تا خشک شوند و پس از خشک شدن درون هود قرار دهید.
اما خیلی مواقع به دلیل تأخیر در نظافت هود، تمیز کردن فیلتر هود در هنگام نظافت آشپزخانه به امری طاقت فرسا تبدیل می‌شود. به این صورت که چربی‌ها بر روی فیلتر سخت شده و تمیز شدن آن دشوار می شود. در چنین شرایطی برخی افراد برای تمیز کردن فیلترهای هود از پمپ باد استفاده می‌کنند که این ممکن است آسیب‌هایی را به آن وارد کند.

 

نظافت آشپزخانه

بهترین شیوه برای تمیز کردن هود در چنین شرایطی، این است که محلولی از آب جوش و جوش‌شیرین آماده کنید و سپس فیلترها را درون آن قرار دهید. برای این کار نیاز است تا مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول :

آب را در قابلمه‌ای که ظرفیت گنجایش فیلترها را داشته باشد جوش بیاورید. البته چنانچه قابلمه‌ای به این بزرگی ندارید، می‌توانید به طور هم‌زمان در چند قابلمه آب را به جوش آورید و آن را درون ظرفی که گنجایش فیلترها را دارد بریزید. فقط سعی کنید تمام آب جوش مورد نیاز را یک‌دفعه درون ظرف بریزید که سرد نشود.

مرحله دوم :

پس از جوش آمدن کامل، به تدریج و به آرامی نصف پیمانه جوش‌شیرین به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید چنانچه آب جوش را در یک قابلمه بزرگ که ظرفیت گنجایش فیلترها را دارد جوش می‌آورید، می‌توانید در مراحل جوش آمدن آب، به صورت تدریجی جوش‌شیرین را به آن اضافه کنید. اما چنانچه آب جوش را در ظرف دیگری می‌ریزید، می‌توانید در هر مرحله که آب جوش را درون ظرف مورد نظر می‌ریزید، جوش‌شیرین را به تدریج اضافه کنید. افزودن تدریجی جوش‌شیرین باعث حل شدن کامل آن می‌شود.

 

آیا فروشگاه لوازم خانگی و سرویس آشپزخانه هومیکسوم، یک فروشگاه اینترنتی مورد اعتماد است؟

ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی مورد اعتماد را مطالعه کنید و خودتان در خصوص فروشگاه لوازم خانگی هومیکسوم نتیجه گیری کنید

4 ویژگی یک فروشگاه اینترنتی لوازم آشپزخانه مورد اعتماد

 

مرحله سوم :

سپس فیلتر را داخل ظرف حاوی آب جوش و جوش‌شیرین قرار دهید تا خیس بخورد. همان‌طور که اشاره شد، ترجیحاً از ظرفی استفاده کنید که گنجایش کامل فیلتر را داشته باشد، اما اگر چنین ظرفی ندارید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید هر سمت فیلتر را جداگانه داخل ظرف قرار دهید و پس از اینکه کاملاً خیس خورد آن را بیرون آورده و تمیز کنید. پس از اینکه یک سمت کاملاً تمیز شد، می‌توانید سمت دیگر را درون ظرف قرار دهید و سپس آن را تمیز کنید.

 

 

نظافت آشپزخانه

 

 

4 نکته مهم در تمیز کردن هود برای داشتن آشپزخانه تمیز

• نکته اول :

در هنگام تمیز کردن هود، از قطع بودن برق آن به طور کامل اطمینان حاصل کنید.

• نکته دوم :

در هنگام تمیز کردن بدنه هود، چنانچه صفحه تنظیمات غیر دیجیتال می‌باشد، بسیار مراقب باشید که رطوبت به دکمه‌های آن نرسد. همچنین مراقب باشید که روی بدنه خط و خش نیفتد.

• نکته سوم :

علاوه بر ترکیب آب جوش و جوش‌شیرین، ترکیب آب جوش و بوراکس (بوره) و یا آب جوش و مایع ظرف‌شویی نیز می‌تواند تا حدی در تمیز کردن و فیلتر هود مفید باشد.

• نکته چهارم :

برای تمیز کردن فیلتر هود می توانید از یک فرچه کوچک یا یک مسواک استفاده کنید.

طبیعتاً نظافت آشپزخانه و داشتن آشپزخانه تمیز زمانی معنا پیدا می‌کند که قبل از هر چیزی نسبت به زدودن کامل چربی‌ها اقدام شود. زیرا وجود چربی‌ها باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه خود سطوح چرب بمانند، این چربی به سایر بخش‌های آشپزخانه و حتی به سایر بخش‌های منزل انتقال یابد.

در بخش دوم از این مقاله، به بیان نکاتی در خصوص تمیز کردن کامل اجاق گاز و فِر خواهیم پرداخت و شیوه‌هایی را برای زدودن کامل چربی از آن‌ها با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *