اخبار و مقالات

بهترین ظرف برنج در لوازم آشپزخانه

بهترین ظرف برنج در لوازم آشپزخانه

انتخاب ظرف برنج مناسب برای نگهداری برنج خام در منزل، به خصوص به جهت قرار دادن در میان لوازم آشپزخانه، قطعاً برای هر کدبانو مسئله‌ای مهم به شمار می آید. چنانچه برنج در ظرفی مناسب و مکانی مناسب نگهداری نشود، احتمال خراب شدن آن وجود خواهد داشت.

البته ناگفته نماند که مسئله نگهداری برنج زمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود که میزان برنج موجود، به اندازه مصرف 6 ماه تا یک سال باشد. معمولاً حجم برنجی که برای مصرف 1 یا 2 ماه باشد، نگرانی خاصی را به همراه نخواهد داشت و تنها با انتخاب جا برنجی مناسب، می توان آن را حل کرد.

 

نکاتی در خصوص نگهداری برنج

نگهداری بلند مدت

نگهداری کوتاه مدت

بهترین ظرف برنج در لوازم آشپزخانه

ظرف برنج پلاستیکی

ظرف برنج شیشه‌ای

ظرف برنج فلزی

کلام پایانی

 

از آنجایی که برخی از افراد معمولاً برنج مورد نیاز یک سال خود را در فصل مناسب خرید می‌کنند، لذا نیاز است تا از شیوه نگهداری آن نیز مطلع باشند تا علاوه بر اینکه از خراب شدن آن جلوگیری شود، برنج مصرفی مورد نیاز ماه خود را نیز به راحتی در دسترس داشته باشند.
البته ذکر این نکته ضروری است که بیشترین حساسیت در خصوص نگهداری برنج، به خصوص در ایران، در خصوص برنج‌های ایرانی است و نه برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی و …، هر چند نگهداری این برنج‌های وارداتی نیز از اهمیت خاصی برخوردارند، اما حساسیت در نگهداری برنج ایرانی به مراتب بسیار بالاتر از برنج‌های غیر ایرانی است.
قبل از اینکه بخواهیم در خصوص ظرف برنج یا در اصطلاح عامیانه، جا برنجی، نکاتی را بیان کنیم، نیاز است تا در خصوص شیوه‌های اصولی نگهداری برنج مطالبی را با شما در میان بگذاریم.

 

 

نکاتی در خصوص نگهداری برنج

شاید اگر بخواهیم مقداری دقیق‌تر به مسئله نگهداری برنج بپردازیم، بتوان نوع نگهداری از برنج را در دو دسته قرار دارد:

 

 

نگهداری بلند مدت

 

منظور از نگهداری بلند مدت، در واقع مراقبت از حجم برنجی است که برای مدت یک سال خریداری می‌شود. طبیعتاً برای نگهداری برنج در حجم زیاد، نمی‌توان از ظروف نگهداری برنج، جا برنجی و یا سطل برنج که جزی از لوازم آشپزخانه هستند استفاده نمود، بلکه برای جلوگیری از خراب شدن آن، نیاز است به شیوه‌هایی اصولی و رعایت نکاتی چند، نسبت به انبار کردن و نگهداری آن اقدام شود.

 

نگهداری کوتاه مدت

 

اما منظور از نگهداری کوتاه مدت، در واقع نگهداری برنجی است که مثلاً برای مدت یک ماه نگهداری می‌شود. معمولاً برای نگهداری برنج به این مدت، نیاز به رعایت نکاتی که برای بلند مدت توصیه می‌گردد نیست. در کوتاه مدت بسیار مهم است که برنج در جا برنجی (ظرف برنج) مناسبی ریخته شود. منظور از مناسب بودن، هم از نظر کیفیت ظرف برنج (جا برنجی) است و هم دسترسی راحت به آن است.

در ادامه ابتدا در خصوص نگهداری برنج برای بلند مدت به صورت خلاصه نکاتی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت و پس از آن در خصوص ظرف برنج یا جا برنجی (سطل برنج) توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

1- محل نگهداری برنج می‌بایست خنک و کاملاً خشک و به دور از نور خورشید باشد.

2- برای جلوگیری از حشره زدن برنج، توصیه می‌شود حداقل یکی از دو کار زیر را انجام دهید :

• چند حبه سیر پوست کنده داخل کیسه برنج بیندازید. ترجیحاً سعی کنید از سیر تازه استفاده کنید. بوی سیر باعث دور شدن حشرات می‌شود.
• ریختن چند قاشق نمک در درون کیسه برنج و در لا به لای برنج‌ها
• استفاده از چوب زردچوبه در درون کیسه برنج و در لا به لای برنج‌ها

 

اگر میخواهید آشپزخانه ای مدرن داشته باشید، به شما توصیه میکنیم به فروشگاه اینترنتی هومیکسوم مراجعه کرده و لذت خرید آسان وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی را تجربه کنید. 

 

3- معمولاً زمانی که مقدار برنج زیاد است و قرار است برای مدت زمانی طولانی نگهداری شوند، از قرص برنج برای جلوگیری از حشره زدن استفاده می‌شود. قرص برنج دارای بویی شبیه به سیر و ماهی گندیده است و همین بو باعث دور شدن حشرات از برنج می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به سمی بودن قرص برنج، برای جلوگیری از مخلوط شدن با برنج و خوردن آن، توصیه می‌شود که آن را در محفظه‌های مخصوص آن قرار داده و سپس در داخل گونی برنج قرار دهید. به جای محفظه برای قرار دادن قرص برنج، می‌توان از یک قوطی کبریت خالی استفاده کرد. به این صورت که قرص را درون آن گذاشته و چندین سوراخ ریز بر روی قوطی ایجاد کنید.

4- سعی کنید گونی‌های برنج را با فاصله از یکدیگر و نیز با فاصله از دیوار قرار دهید. این امر باعث می‌شود تا گردش هوا به خوبی انجام شود.

5- توصیه می‌شود که گونی‌ها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید. برای این کار می‌توانید از سکوهای چوبی، پلاستیکی و … استفاده کرده و گونی‌های برنج را بر روی آن‌ها قرار دهید.

6- برنج را در کیسه‌هایی بریزید که امکان جابه‌جایی و زیر و رو کردن آن‌ها برای شما راحت باشد. عموماً توصیه می‌شود در کیسه‌های 5 تا 10 کیلویی نگهداری شوند.

7- از آنجایی که برنج ایرانی و یا برنج‌های مشابه دارای عطر و بوی خاصی هستند، توصیه می‌شود که برای حفظ عطر برنج و نیز جلوگیری از هوا کشیدن، درب گونی‌ها را محکم ببندید.

 

 

بهترین ظرف برنج در لوازم آشپزخانه

 

 

بهترین ظرف برنج در لوازم آشپزخانه

همان‌طور که اشاره شد، جهت نگهداری برنج برای مصارف ماهانه، نیاز به ظرف برنج، جا برنجی و یا سطل برنج مناسبی داریم تا علاوه بر سادگی استفاده از آن، بر روی کیفیت برنج اثر منفی نداشته باشد.
جدای از مناسب بودن جا برنجی از نظر کیفیت، چنانچه شما برای نگهداری برنج، ظروفی که ظاهری مناسب ندارند را انتخاب کنید، ممکن است جلوه بدی را به آشپزخانه و نیز لوازم آشپزخانه شما بدهد. بر این اساس انتخاب ظرف برنجی که از نظر ظاهری هماهنگ با سایر لوازم آشپزخانه باشد نیز می‌تواند برای بسیاری حائز اهمیت باشد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که قبل از جنبه ظاهری ظروف برنج، کیفیت آن‌ها دارای اهمیت است.

در ادامه قصد داریم تا مرسوم‌ترین جا برنجی هایی که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری برنج مورد استفاده قرار داد را خدمت شما همراهان معرفی نماییم.

 

برای خرید ظرف برنج مناسب برای لوازم آشپزخانه خود به لینک رو به رو مراجعه کنید. ظرف برنج اورانوس

 

 

ظرف برنج پلاستیکی

این گونه از جا برنجی ها را در اصطلاح عامیانه، سطل برنج نیز می‌نامند. یکی از دلایلی که سطل برنج پلاستیکی را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای نگهداری برنج تبدیل می‌کند، برخورداری این ظروف از فضایی خشک و بدون نم است. اما چنانچه در انتخاب سطل برنج به خوبی دقت نشود، ممکن است مشکلاتی را برای عطر و بوی برنج ایجاد کند. در هنگام خرید ظروف پلاستیکی برای نگهداری برنج، بسیار دقت داشته باشید که مواد استفاده شده در ساخت آن‌ها از مواد دست اول باشد و بوی مواد شیمیایی ندهند.

 

 

ظرف برنج شیشه‌ای

جا برنجی شیشه‌ای نیز همانند ظرف برنج پلاستیکی دارای فضایی خشک و بدون نم است. همچنین این مزیت را نسبت به ظروف پلاستیکی (سطل برنج) دارد که دارای مواد شیمیایی نیز نمی‌باشد و هیچ نگرانی از بابت تغییر عطر و طعم آن وجود ندارد.
اما در خصوص این مدل از ظروف جا برنجی نیاز است تا 2 نکته مورد توجه قرار گیرد:

• نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند
• درب آن‌ها باید به درستی بسته شود و هیچ راه نفوذ هوایی نداشته باشند

 

 

ظرف برنج فلزی

مدلی دیگر از جا برنجی ها، ظروف فلزی است که البته در مقایسه با دو مدل قبلی، یعنی ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای، از جایگاه به مراتب پایین‌تری برخوردار است. البته چنانچه این ظرف‌ها دارای لایه داخلی از جنس شیشه یا پلاستیک باشند، کارکردی مشابه ظروف دیگر دارد.

البته امروزه ظرف‌های جا برنجی فلزی تولید می‌شود که با توجه به آلیاژی که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود، گزینه بسیار مناسب و حتی بسیار بالاتر از ظروف شیشه ای و پلاستیکی برای نگهداری برنج می‌باشند.

 

 

از دیگر مدل های پرطرفدار ظرف برنج در فروشگاه اینترنتی هومیکسوم، مدل ظرف برنج اورانوس مدل 710 می باشد. 

به شما توصیه میکنیم برای خرید این محصول به عنوان لوازم آشپزخانه خود اقدام کنید.

 

 

کلام پایانی

در پایان بایستی این نکته را متذکر شد که از هر گونه ظرفی که به عنوان ظرف نگهدارنده برنج در لوازم آشپزخانه خود استفاده می‌کنید، می‌بایست نکات زیر را در استفاده از آن‌ها به طور کامل رعایت کرد:

• جلوگیری از هر گونه تغییر طعم و عطر در برنج (به دلیل وجود مواد شیمیایی در ساخت ظروف)
• جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید (در صورت استفاده از ظروف شیشه‌ای، باید آن‌ها را در محلی قرار داد که نور خورشید به آن‌ها نخورد)
• جلوگیری از نفوذ هوا (عدم وجود هر گونه درز یا روزنه‌ای در بدنه و یا درب ظروف)
• جلوگیری از وجود هر گونه نم یا رطوبت (در صورت شستن ظرف برنج ، باید قبل از ریختن برنج در آن، به طور کامل درون ظرف را خشک کرد)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *