اخبار و مقالات

فواید و روش‌های بازیافت زباله

فواید و روش‌های بازیافت زباله

به احتمال زیاد، حتی برای یکبار هم که شده، اسم «طلای کثیف» به گوش ما خورده است. این اسم، عنوانی است که در قرن حاضر بر روی زباله هایِ غیر سمی گذاشته می‌شود. یعنی زباله هایی که این قابلیت را دارند که پس از جمع آوری، از طریق روش‌های بازیافت زباله، مجدد به چرخه تولید و استفاده بازگردند. شاید اگر نگاهی به سطل زباله آشپزخانه خود و یا سطل زباله فلزی یا پلاستیکی داخل کوچه یا خیابان خود بیندازید، بتوانید حجم بسیار زیادی از این زباله ها را مشاهده کنید.

اگر بخواهیم در بیانی کلی، بازیافت (بازیافت زباله) را تعریف نماییم، می‌توانیم بگوییم، بازیافت، فرآیند جمع‌آوری و پردازش موادی است که افراد آن‌ها را تحت عنوان زباله و مواد غیر قابل مصرف دور ریخته‌اند. این زباله‌ها از طریق روش‌های بازیافت (بازیافت)، مجدد به مواد اولیه‌ سالم و بهداشتی برای تولید محصولات جدید تبدیل می‌شوند.

علاوه بر مزایای مالیِ فراوانی که در بازیافت زباله وجود دارد، که باعث شده است عنوان طلای کثیف به آن داده شود، بازیافت، فواید بسیاری نیز برای جامعه و محیط زیست به همراه دارد که به مراتب بسیار ارزشمندتر از بُعد مالی آن می‌باشد.

ممکن است هر یک از ما در آشپزخانه خود 2 سطل زباله آشپزخانه قرار داده باشیم و زباله های خود را به صورت تفکیک شده ( زباله تر و زباله خشک) درون آن‌ها بریزیم. حتی در بسیاری از کشورهای جهان، مدیران شهری این امکان را برای شهروندان خود فراهم نموده‌اند تا برای محافظت از محیط زیست و جلوگیری از پراکندگی زباله ها در محیط زیست، در معابر و خیابان‌ها، 2 و حتی بعضاً 3 سطل زباله فلزی یا پلاستیکی را در کنار هم قرار دهند تا مردم زباله ها را به صورت تفکیک شده درون آن‌ها بریزند.

فواید بازیافت زباله چیست؟

با تغییر سبک زندگی در دنیای حاضر، غالب مردم به مصرف کننده تبدیل شده‌اند، طبیعی است که حجم تولید زباله نیز روندی صعودی داشته باشد و همین امر باعث می‌شود تا مشکلاتی را برای نسل‌های آینده به همراه داشته باشد. از این رو لازم است تا با آموزش صحیح روش‌های بازیافت زباله و البته فراهم نمودن بسترهای لازم، یک عادتِ مفید را در جامعه رواج دهیم.

فواید و روش‌های بازیافت زباله

شاید اگر بخواهیم فارغ از آموزش‌های لازم برای بازیافت، به بسترهای لازم اشاره کنیم، بتوان آن را در سطل زباله آشپزخانه و یا سطل زباله فلزی یا پلاستیکی معابر، خیابان‌ها و اماکن عمومی خلاصه نمود.

بدون تردید فارغ از نیاز به ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای بهره‌گیری از روش‌های بازیافت زباله جهت حفظ سلامت جامعه و محیط زیست، چنانچه شرایط نیز محیا باشد، مردم خود طالب مشارکت در چنین همکاری ارزشمندی هستند که این کره خاکی را سالم به آیندگان تحویل دهند.

چنانچه بخواهیم اثرات بازیافت را در بهبود وضعیت محیط زیست در نگاهی کلی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان برخی از مهم‌ترینِ این اثرات را در موارد ذیل خلاصه نمود.

  • کاهش چشمگیر حجم زباله هایی که به محل‌های دفن و سوزاندن زباله فرستاده می‌شوند
  • حفظ منابع طبیعی مانند آب، درختان، مواد معدنی و …
  • صرفه جویی و کاهش چشمگیر مصرف انرژی
  • افزایش ذخایرِ منابع و مواد اولیه برای تولید بسیاری از محصولات و در نتیجه افزایش امنیت اقتصادی کشور
  • ایجاد اشتغال در صنایع بازیافت و تولیدی
  • بازگشت مجدد کالاهای بازیافتی به چرخه تولید و صرفه جویی در منابع ارزشمند اقتصادی
  • و…

چه موادی قابل بازیافت هستند؟

فواید و روش‌های بازیافت زباله

بدون تردید بازیافت زباله نیازمند فراهم بودن امکانات و نیز تکنولوژی‌های لازم در این زمینه می‌باشد. از این رو در حال حاضر امکان بازیافت تمامی زباله ها وجود ندارد. اینکه چه زباله هایی قابلیت بازیافت را دارند، بستگی به امکاناتی دارد که مجموعه‌های بازیافت زباله در اختیار دارند.

در حال حاضر در تمامی دنیا این امکان فراهم شده است تا بتوان نسبت به بازیافت شش گروه از زباله های خانگی عملکردی موفق را به مرحله اجرا گذاشت. تمامی این شش گروه از زباله را می‌توان به راحتی در سطل زباله آشپزخانه و یا در سطحی بزرگ‌تر، در سطل زباله فلزی یا پلاستیکی موجود در معابر و خیابان‌ها مشاهده نمود. این شش گروه زباله  قابل بازیافت خانگی شامل موارد زیر هستند:

  • شیشه
  • فلزات
  • مواد آلی (ته مانده های میوه و…) و روغن‌های موتور
  • کاغذ
  • پلاستیک
  • لوازم الکتریکی و الکترونیکی

کمک به فرایند بازیافت زباله

با توجه به فواید فراوان بازیافت زباله برای جهان و به ویژه اهمیتِ فوق العاده آن بر حفظ سلامت جامعه و محیط زیست، بسیاری از ما در حال حاضر و به صورت غیرمستقیم به نحوی در حال کمک به تداوم این چرخه ارزشمند (بازیافت زباله) هستیم. بدون تردید هر فردی که به فکر سلامت خود، جامعه و نیز آیندگان باشد، می‌تواند به راحتی هر چه تمام به تسریع فرایند بازیافت زباله کمک کند.

فارغ از اینکه باید مراقب باشیم تا زباله های خود را در بستر محیط زیست رها نکنیم، اگر بخواهیم مهم‌ترینِ شیوه کمک به امر بازیافت را نام بریم، باید بگوییم کافی است که در آشپزخانه خود، به جهت تفکیک زباله های خشک و زباله های تر 2 سطل زباله آشپزخانه مجزا قرار دهیم.

ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا تمامی زباله های قابل بازیافت، مثل شیشه، کاغذ، پلاستیک و… در یک ظرف بریزیم؟ در پاسخ باید بگوییم که با توجه به محدودیتِ استفاده بیش از 2 سطل زباله (سطل زباله آشپزخانه، سطل زباله فلزی و…)، طبیعتاً امکان اینکه بخواهیم برای هر یک از زباله های قابل بازیافت یک سطل قرار دهیم نیست و اصلاً نیازی به چنین کاری نیست، زیرا همین‌که زباله های تر و خشک را از یکدیگر تفکیک کنیم، هنگامی که زباله ها به مراکز بازیافت زباله منتقل می‌شوند، این مراکز خود نسبت به تفکیک و دسته بندی انواع زباله اقدام می‌نمایند.

فواید و روش‌های بازیافت زباله

در پایان ذکر این نکته ضروری است که استفاده از نوعی خاص از سطل زباله به عنوان سطل زباله خانگی، هیچ ضرورتی ندارد و از انواع سطل های مختلف زباله می‌توانید استفاده کنید.

اما چنانچه این سوال برای شما وجود دارد که به طور کلی از چه ظروفی به عنوان سطل زباله آشپزخانه ( سطل زباله فلزی، پلاستیکی، پارچه‌ای و… ) استفاده نماییم، می‌توانید جهت اطلاع از انواع سطل‌های مناسب برای جمع آوری زباله، نگاهی به مقالاتی بیندازید که ما پیش‌تر در وب‌سایت مجموعه هومیکسوم منتشر کرده‌ایم. جهت دسترسی به این مقالات، می‌توانید بر روی لینک هر یک که در ادامه قرار داده‌ایم کلیک نمایید.

5 مدل سطل زباله اورانوس

مدل‌های سطل زباله در لوازم خانگی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *