اخبار و مقالات

نظافت آشپزخانه با از بین بردن چربی‌ها بخش دوم

نظافت آشپزخانه با از بین بردن چربی‌ها بخش دوم

در بخش اول از مقاله نظافت آشپزخانه با از بین بردن چربی‌ها، به بیان نکاتی در خصوص تمیز کردن هود پرداختیم و شیوه‌هایی را برای زدودن کامل چربی از بدنه و نیز فیلترهای آن با شما به اشتراک گذاشتیم. اما در این مقاله قصد داریم تا برای داشتن آشپزخانه تمیز، به بررسی و بیان نکاتی در خصوص تمیز کردن و زدودن کامل چربی‌ها از اجاق گاز و فِر بپردازیم.

آشپزخانه تمیز با زدودن چربی از اجاق گاز

تمیز کردن بدنه اجاق گاز

تمیز کردن صفحه اجاق گاز

تمیز کردن شعله‌ها و گره‌های اجاق گاز

نظافت آشپزخانه با زدودن چربی از فِر

بدنه داخلی فر

سینی و توری‌های فِر

گرم‌کن فِر

پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان “چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ – بخش دوم” به طور کامل نکاتی را در خصوص زدودن چربی‌ها از ماکروویو بیان کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

آشپزخانه تمیز با زدودن چربی از اجاق گاز

یکی از عواملی که باعث می‌شود تا فعالیت در آشپزخانه و صرف ساعت‌ها زمان برای پختی غذایی مفید و خوشمزه نه تنها به فعالیتی خسته کننده تبدیل نشود، بلکه نوعی تفریح برای کدبانو به شمار آید، تمیز و مرتب بودن آن است.
یکی از وسایلی که شاید نسبت به دیگر وسایل و لوازم آشپزخانه در هنگام آشپزی با آن دمخور خواهیم بود، اجاق گاز است. چرب بودن اجاق گاز هم می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامت غذا و هم باعث دلسردی از کار کردن با آن باشد.

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان “چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ – بخش دوم” به بیان نکاتی کلیدی برای پاک کردن کامل اجاق گاز و فِر از چربی‌ها پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به آن بیندازید.

در این بخش قصد داریم تا نکاتی را با شما در میان بگذاریم که می‌توانید به عنوان مکمل نکات قبلی در مقاله مذکور از آن‌ها استفاده کرده و اجاق گاز خود را به طور کامل از چربی‌ها پاک‌کنید.

پاک کردن اجاق گاز به عنوان بخشی از یک آشپزخانه تمیز، به طور کلی شامل 3 مرحله می‌باشد که در ادامه به صورت مختصر به بیان نکاتی در خصوص هر یک خواهیم پرداخت.

نظافت آشپزخانه

مرحله اول :

تمیز کردن بدنه اجاق گاز

تمیز کردن بدنه اجاق گاز مقداری با تمیز کردن صفحه و نیز شعله‌های اجاق متفاوت است. معمولاً چربی آن‌چنانی بر روی بدنه نمی‌ریزد و همین امر نظافت آن را راحت‌تر از سایر بخش‌های آن می‌کند. برای تمیز کردن بدنه گاز می‌توانید از اسفنج نرم و گاز پاک‌کن استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از ترکیب مایع‌های شوینده و آب گرم نیز استفاده کنید.

نظافت آشپزخانه

مرحله دوم :

تمیز کردن صفحه اجاق گاز

چنانچه لکه‌های چربی و لکه‌های باقی‌مانده از غذاهای پخت شده بر روی صفحه گاز سخت نیستند، برای تمیز کردن می‌توانید از اسفنج نرم و گاز پاک‌کن استفاده نمایید. اما برخی مواقع پاک کردن لکه‌های برجای‌مانده به این راحتی نیست که با یک اسفنج نرم و گاز پاک‌کن از بین بروند.
در چنین مواردی که لکه‌ها سخت شده‌اند می‌توانید مقداری جوش‌شیرین را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی نقاط مورد نظر بمالید و پس از چند ساعت با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید. مطمئن باشید چنین محلولی برای شما معجزه می‌کند.
نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که این محلول باید بین 30 تا 60 دقیقه روی محل بماند و سپس با یک دستمال آن را پاک نمایید.

نظافت آشپزخانه

مرحله سوم :

تمیز کردن شعله‌ها و گره‌های اجاق گاز

یکی از بخش‌های اجاق گاز که معمولاً نسبت به سایر بخش‌های آن زمان‌بر و سخت‌تر می‌باشد و برای داشتن یک آشپزخانه تمیز نیاز است توجه ویژه‌ای به آنها شود، شعله‌ها و گره‌های آن است.
البته تمیز کردن شعله‌ها سختی چندانی ندارد و سختی به دلیل گره‌ها یا همان شبکه‌های چدنی است. برای تمیز کردن شعله‌ها و گره‌های گاز (شبکه‌های چدنی) نیاز است ظرفی که حاوی آب گرم و مایع شستشو (دستشویی یا ظرف‌شویی) باشد را آماده نمایید و شعله‌ها و گره‌ها را بر اساس میزان سختی چربی‌های چسبیده به آن‌ها، حداقل به مدت 30 تا 45 دقیقه درون آن قرار دهید. پس از این مدت آن‌ها را از محلول آب گرم بیرون آورده با یک اسفنج کاملاً تمیز کنید و سپس آن‌ها را آب کشید و پس از خشک شدن کامل، مجدد سر جای خود قرار دهید.
اما چنانچه مدت زمانی طولانی است که آن‌ها را تمیز نکرده‌اید، ممکن است روش بالا به خوبی جواب ندهد. در چنین شرایطی نیاز است تا برای خیساندن، این گره‌ها (شبکه‌های چدنی) را از شب قبل در محلول آمونیاک قرار دهید. سپس روز بعد می‌توانید با یک اسفنج زبر و یا یک کاردک نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. البته در بسیاری مواقع حتی بدون استفاده از کاردک و اسفنج زبر و با استفاده از یک پارچه معمولی، چربی‌ها به طور کامل پاک می‌شوند.

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ بخش اول

نظافت آشپزخانه با زدودن چربی از فِر

بدون شک داشتن یک آشپزخانه تمیز، نیازمند داشتن یک فِر تمیز است. تمیز کردن فِر بستگی به این دارد که بیشتر برای چه مواردی مورد استفاده قرار گیرد. پختن کیک، کلوچه و پیتزا درون فِر، چربی زیادی را به همراه نخواهد داشت و طبیعتاً هنگام تمیز کردن آن سختی چندانی را برای شما به ایجاد نخواهد کرد.. اما چنانچه برای بریان کردن مرغ و … از فِر استفاده می‌کنید، قضیه مقداری تفاوت خواهد داشت.
اما به طور کلی فُر دارای 3 بخش است که نیاز است نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام شود.

نظافت آشپزخانه

بخش اول :

بدنه داخلی فر

بدنه داخلی فر جزء بخش‌هایی از فِر است که کمترین لکه و چربی ممکن را به خود جذب می‌کند. زیرا کف آن که بیشترین احتمال کثیفی را دارد، با سینی پوشانده شده است و سایر بخش‌های آن تماس زیادی با چربی ندارد. بر این اساس می‌توانید برای پاک کردن بدنه یکی از 2 روش زیر را استفاده کنید.

روش اول :

استفاده از محلول آب (یک‌سوم پیمانه)، سرکه سفید (یک‌سوم پیمانه) و جوش‌شیرین (نصف پیمانه) اولین روشی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.
شما می‌توانید این محلول را درون یک بطری اسپری ( بطری شیشه پاک‌کن و… ) ریخته و درون فِر را به طور کامل اسپری کنید. در هنگام اسپری نیاز است تا ابتدا سینی و تورها را به طور کامل بیرون بیاورید و سپس تمامی بدنه را آغشته به محلول کنید. اما مراقب باشید که این محلول بر روی شعله‌های فِر نریزید.
پس از اسپری در فِر را بسته و حدود 12 ساعت صبر کنید. پس از این مدت، درون فر را با محلول آب و مایع شوینده به طور کامل دستمال بکشید. پس از آن یک‌بار هم با یک دستمال تمیز درون فِر را خشک کنید. نکته‌ای که نیاز است یادآوری نماییم این است که قبل از اسپری لازم است که فِر کاملاً سرد شده باشد.

روش دوم :

ترکیب جوش‌شیرین، آب و مایع ظرف‌شویی، روش دیگری برای تمیز کردن فضای داخل فِر است. تنها کافی است درون فِر را با این محلول آغشته کرده و بین 15 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس با یک دستمال تمیز نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید.

نظافت آشپزخانه

بخش دوم :

سینی و توری‌های فِر

همان‌طور که در مقالات پیشین اشاره شد، سینی فر و توری‌ها دارای چربی زیادی می‌باشند، بر همین اساس نیاز است همانند شعله‌ها و گره‌های اجاق با آن‌ها رفتار شود. اما چنانچه چربی زیادی ندارند، می‌توانید ابتدا با یک اسفنج و مایع شستشو (دستشویی یا ظرف‌شویی) آن‌ها را تمیز و سپس آب بکشید.
یک روش دیگر این است که می‌توان محلولی از پودر رخت‌شویی و آب آماده نمود و سینی و تورهای را برای حدود 5 تا 6 ساعت درون آن قرار داد . پس از این مدت بدون نیاز به سابیدن می‌توانید آب بکشید و خشک نمایید.
اما روش دیگری که می‌توان برای تمیز کردن سینی و توری‌های فِر که دارای چربی‌های سختی هستند استفاده نمود، همان روشی است که برای تمیز کردن شعله‌ها و گره‌های اجاق گاز استفاده شد. یعنی استفاده از ترکیب آب و آمونیاک است.

نظافت آشپزخانه با از بین بردن چربی‌ها بخش اول

بخش سوم :

گرم‌کن فِر

سومین بخش از فِر که نیاز است نسبت به تمیز کردن آن اقدام شود، گرم‌کن فِر می باشد. در این خصوص پیش‌تر در مقاله ” چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ – بخش دوم ” مطالبی را بیان کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

در پایان امیدواریم نکاتی که در خصوص نظافت آشپزخانه و زدودن چربی‌ها بیان شد برای شما مفید بوده باشد، چنانچه در خصوص نظافت آشپزخانه (آشپزخانه تمیز) دیدگاه خاصی دارید و یا اینکه مطلب خاصی مد نظر شماست که مایل هستید در خصوص آن مقالاتی را منتشر نماییم، می‌توانید با ما در فروشگاه لوازم خانگی هومیکسوم در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.