اخبار و مقالات

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ بخش اول

چگونه در 6 مرحله به نظافت آشپزخانه بپردازیم؟ بخش اول

ممکن است نظافت آشپزخانه برای بسیاری امری وقت گیر و خسته کننده باشد. سختی نظافت آشپزخانه زمانی بیشتر نمایان می‌گردد که کدبانوی خانه شاغل باشد که در چنین شرایطی تنها فرصت مناسب برای نظافت آشپزخانه طبیعتاً روزهای تعطیل می‌باشد. نظافت آشپزخانه و البته داشتن آشپزخانه تمیز امری است ضروری که غفلت از آن می‌تواند آسیب‌هایی جدی را برای سلامت اعضای خانواده به همراه داشته باشد.

اهمیت نظافت آشپزخانه باعث می‌گردد تا بسیاری علی رغم وقت گیر بودن آن، مجبور به انجام آن توسط خود باشند و برخی دیگر ممکن است نظافت آشپزخانه را به افراد دیگر بسپارند.
به هر حال چه خود قصد نظافت آشپزخانه و لوازم آشپزخانه را داشته باشید و چه قصد واگذاری آن را به دیگری داشته باشید، رعایت برخی نکات می‌تواند تا حد قابل توجهی از سختی کار و همچنین اتلاف وقت اضافه بکاهد.

ساماندهی آشپزخانه

راه تنفس آشپزخانه را باز کنید

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

تمیز کردن یخچال و فریزر

در این مقاله قصد داریم تا مراحل نظافت آشپزخانه و لوازم آشپزخانه را به صورت بسیار ساده و خلاصه در 6 مورد جمع بندی کرده و با شما در میان بگذاریم. این مراحل به شما کمک خواهد کرد تا بر اساس یک پلن ( طرح یا برنامه ) از پیش آماده شده پیش بروید و همین امر باعث می‌شود تا از اتلاف وقت و نیز ایجاد خستگی مضاعف در شما جلوگیری نماید و شما را برای رسیدن به یک آشپزخانه تمیز یاری کند.

پس از نظافت تمامی لوازم آشپزخانه و تمامی سرویس آشپزخانه، چگونه آشپزخانه ای جذاب تر و مورد پسند تر داشته باشیم؟

سرویس آشپزخانه و رنگ بندی آشپزخانه

ساماندهی آشپزخانه

خیلی مواقع که تصمیم می‌گیرید تا نظافت آشپزخانه را انجام دهید، متوجه می‌شوید که برخی از لوازم آشپزخانه، اصلاً نیازی به وجودشان نیست و برخی‌های دیگر جز لوازمی هستند که شاید در سال 1 یا 2 بار هم مورد استفاده قرار نگیرند. وسایل دیگری ممکن است وجود داشته باشند که محل قرارگیری آن‌ها اشتباهی است و باید در بخش دیگری از آشپزخانه قرار گیرد و حتی ممکن است برخی از وسایل آشپزخانه، وسایلی غیر قابل استفاده و یا اضافی باشند.

در چنین شرایطی نیاز است قبل از هر چیزی و به عنوان گام اول، نسبت به ساماندهی وسایل و لوازم آشپزخانه اقدام کنید :

• وسایل را در جای مناسب قرار دهید
• وسایلی کم استفاده را به انباری منتقل کنید
• وسایل اضافی و غیر قابل استفاده را دور بریزید

نظافت آشپزخانه

راه تنفس آشپزخانه را باز کنید

خیلی مواقع ممکن است مدتی طولانی از آخرین باری که به نظافت آشپزخانه پرداخته‌اید گذشته باشد و همین امر باعث گردیده تا برخی از سطوح بالایی آشپزخانه مثل بالای کابینت‌ها، بالای هود، بالای یخچال دچار غبارگرفتگی شده باشند. بر این اساس مرحله دوم این است که با گردگیری و غبارروبی این بخش‌ها، اصطلاحاً راه تنفس آشپزخانه را باز کرده و قدم دوم را برای ایجاد یک آشپزخانه تمیز بردارید.

از نظر شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم آشپزخانه مورد اعتماد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا این ویژگی ها را بدانید 

4 ویژگی یک فروشگاه اینترنتی لوازم آشپزخانه مورد اعتماد

اما تنفس بخشی به آشپزخانه خود دارای 2 مرحله است :

• غبارروبی سطوح بالایی محیط و لوازم آشپزخانه ( بالای کابینت، بالای یخچال، بالای هود و … )
• غبارروبی سطوح پایینی محیط و لوازم آشپزخانه ( بدنه کابینت‌ها، بدنه یخچال، بدنه هود، بدنه لباسشویی و … )

بر این اساس نیاز است تا شما پس از اینکه سطوح بالایی محیط و لوازم آشپزخانه را از هر گونه گرد و غبار پاک کردید، همین کار را نیز برای بدنه و فضای بیرونی لوازم موجود در آشپزخانه به جا آورید.
نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که چنانچه قصد تمیز کردن کف آشپزخانه را دارید، این مرحله را به مرحله آخر موکول کنید، یعنی زمانی که به طور کامل آشپزخانه تمیز شده باشد.

نظافت آشپزخانه

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

شما پس از اینکه در مرحله دوم نسبت به تمیز کردن سطوح ظرف‌شویی اقدام کردید، در این مرحله که مرحله سوم از نظافت آشپزخانه و تلاش برای داشتن آشپزخانه تمیز است، نیاز است تا چنانچه ظرف‌شویی شما بود بدی می‌دهد، نسبت به رفع آن اقدام کنید. اما چنانچه ظرف‌شویی شما نو می‌باشد و یا بوی بدی از آن منتشر نمی‌شود، نیاز به انجام این مرحله نیست.
اما چنانچه ظرف‌شویی شما پس از مدتی استفاده بوی بدی را منتشر می‌کند، نیاز است تا مراحل زیر را برای رفع این مسئله پیش بروید.
تمامی ماشین‌های ظرف‌شویی دارای فیلتری هستند که پسماندهای مواد خوراکی روی ظروف و نیز چربی‌های ظروف در آنجا جمع می‌شوند. همین امر باعث می‌شود به مرور مقدار این پسماندها زیاد شده و باعث انتشار بوی بدی از درون ماشین ظرف‌شویی شوند.
این فیلتر در وسط بخش خروجی (تخلیه) ماشین ظرف‌شویی قرار دارد. شما باید آن را باز کنید و پس از تخلیه کامل آن، با مایع شوینده آن را شسته و پس از خشک شدن مجدد در جای خود قرار دهید.
همچنین می‌توانید برای رفع کامل بوی بدی که درون ماشین ظرف‌شویی را احاطه کرده است، از مایع شوینده و یک اسفنج نرم کمک بگیرید و درون آن را کاملاً تمیز کنید.

نظافت آشپزخانه

تمیز کردن یخچال و فریزر

ما در مرحله دوم، سطح بالا و نیز بدنه یخچال را کاملاً تمیز کرده‌ایم و حالا نوبت به تمیز کردن درون آن رسیده است. برای این کار قبل از هر چیزی نیاز است تا آن را از برق بکشید. سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید :

• تمامی خوراکی‌های موجود در یخچال را تخلیه نمایید. یخچال باید کاملاً تخلیه شود.
• محلولی از ترکیب آب و نوشابه درست کنید و با کمک یک اسفنج داخل قفسه‌ها و هر بخش که دارای لکه می‌باشد را تمیز کنید.
• چنانچه درون یخچال بو گرفته است، احتمال دارد که ذغال (زغال) یخچال کارایی خود را از دست داده باشد که نیاز است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. معمولاً ذغال داخل یک بسته پلاستیکی قرار داده شده است و درون یخچال قرار دارد.
• برای رفع بوی درون یخچال کافی است تا مقداری نوشابه، ترجیحاً نوشابه کولا (نوشابه مشکی) را درون کاسه یا فنجانی بریزید و درون یخچال قرار دهید. بعد از چند ساعت تقریباً بوی نامطبوع یخچال از بین خواهد رفت.

نکاتی که در این بخش به بیان و بررسی آن‌ها پرداختیم، چهار مورد از موارد شش‌گانه نظافت آشپزخانه می‌باشد. در بخش دوم این مقاله به بیان 2 مرحله دیگر برای نظافت آشپزخانه و رسیدن به یک آشپزخانه تمیز خواهیم پرداخت.

مراحلی که در بخش دوم به آن‌ها پرداخته خواهد شد، مراحل زیر می‌باشد :

• از بین بردن چربی‌ها ( شیوه‌های اصولی تمیز کردن هود، ظرف‌شویی و ماکروویو )
• تمیز کردن سینک و شیرآلات

در پایان لازم به ذکر است که چنانچه نیاز به راهنمایی خاصی در خصوص نظافت محیط و یا لوازم آشپزخانه دارید، می‌توانید از بخش دیدگاه‌ها با ما در فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه هومیکسوم در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *